ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΥΓΕΙΑΣ
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΥΓΕΙΑΣ
κ. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΚΟΥΡΟΥΜΠΛΗ
Κοιν. Αναπληρωτή Υπουργό Υγείας κ. ΑΝΔΡΕΑ ΞΑΝΘΟ
Αξιότιμε Υπουργέ
Σας καλωσορίζουμε στην Κρήτη και σας ευχόμαστε ειλικρινά κάθε επιτυχία στο δύσκολο έργο που σας ανετέθη.
Η επιτυχία σας άλλωστε είναι το ευκταίο από κάθε σκεπτόμενο λογικά άνθρωπο, μια και το όφελος προς την χειμαζόμενη επι σειρά ετών Ελληνική Κοινωνία θα είναι πραγματικά το μέγιστο.
Είμαστε βέβαιοι ότι θα έχετε ήδη κατακλυσθεί με αιτήματα προτάσεις, συμβουλές και παραινέσεις οπότε θα προσπαθήσουμε να είμαστε λακωνικοί στο υπόμνημα μας προς εσάς όσον αφορά στις άμεσες προτεραιότητες που αφορούν στη Δημόσια Υγεία της περιοχής ευθύνης του Ιατρικού Συλλόγου Χανίων.
Α) Η απόλυτη προτεραιότητα είναι η στήριξη με κάθε μέσο ( υλικούς και ανθρώπινους πόρους) και επείγουσες ενέργειες αναμόρφωση και αναβάθμιση του Δημόσιου Δικτύου ΠΦΥ.(Κέντρα Υγείας ,Περιφερειακά Ιατρεία ,Μονάδες ΠΕΔΥ)
Το πρακτικό αποτέλεσμα της σωστής λειτουργίας όλου του δικτύου ΠΦΥ θα είναι η αποσυμφόρηση του Γενικού Νοσοκομείου Χανίων (σημειωτέον ότι πάνω από το 60% των προσερχόμενων ασθενών καθημερινά στο Νοσοκομείο είναι περιστατικά ΠΦΥ) και κατ’επεκταση εξοικονόμηση σημαντικών εκ των δαπανών του οι οποίες μπορούν να διατεθούν προς τη βελτίωση της λειτουργίας του (συντήρηση εκσυγχρονισμός μηχανημάτων, ανάπτυξη νέων τμημάτων-υπηρεσιών).
1)Στην κατεύθυνση αυτή θεωρούμε απαραίτητη την άμεση χαρτογράφηση όλων των παρόχων (έμψυχο υλικό ,κτιριακές υποδομές αξιολόγηση λειτουργίας), με τη βοήθεια και των τοπικών κοινωνιών (ο ρόλος της Αυτοδιοίκησης εδώ είναι σπουδαίος και προσυπογράφουμε όλες τις ενέργειες-αιτηματα των Δημάρχων του Νομού σε Υγειονομικές ανάγκες) με σκοπό την αναδιάταξη του υγειονομικού χάρτη του Νομού μας με βάση πραγματικές –σημερινές ανάγκες σε συνδυασμό με γεωγραφικές ιδιαιτερότητες (το παράδειγμα της περιοχής της δημοτικής Ενότητας Ακρωτηρίου Χανίων όπου 2 ιατροί του Δημοσίου καλούνται να παρέχουν υπηρεσίες ΠΦΥ σε έναν πληθυσμό άνω των 10.000 κατοίκων είναι χαρακτηριστικό, για να μην αναφερθούμε ξανά στην ιδιαιτερότητα της ξεχασμένης Υγειονομικά από ανθρώπους και κράτος Γαύδου αλλά και όλων των απομονωμένων ημιορεινών και ορεινών τμημάτων των υπόλοιπων Δήμων του Νομού.
2)Είναι δεδομένο ότι προϋπόθεση όλων αυτών είναι η απρόσκοπτη και επαρκής χρηματοδότηση –μακριά από τις λογικές ενός ψευδεπίγραφου «εξορθολογισμού» όπως συνέβη τα τελευταία χρόνια με την αλόγιστη περικοπή πόρων στο όνομα μόνο των αριθμών και την πρόκληση υγειονομικής –ανθρωπιστικής κρίσης, αλλά και με σύνεση στη διάθεση των πόρων στη βάση αληθινών αναγκών οι οποίες υπάρχει η δυνατότητα και να καταγραφούν και να αξιολογηθούν.
Στο πλαίσιο αυτό και με δεδομένο το ότι ο Νομός Χανίων αποτελεί έναν από τους δημοφιλέστερους Τουριστικούς προορισμούς της Ελλάδας θεωρούμε ότι υπάρχει δυνατότητα άντλησης σημαντικών πόρων οι όποιοι μπορούν να διατίθενται προς ενίσχυση ανάπτυξη του Δημόσιου Δικτύου ΠΦΥ.
Αναφέρουμε χαρακτηριστικά το γεγονός των δωρεάν εξεταζόμενων και θεραπευόμενων πρωτοβαθμίως τουριστών (στα ΤΕΠ των Νοσοκομείων ,ΚΥ και περιφερειακών Ιατρείων) Με δεδομένες άνω των 800.000 καταγεγραμμένων αφίξεων ετησίως στο Νομό Χανιών, θα μπορούσε κανείς να σκεφθεί την επιβολή κατά κεφαλήν «τέλους ασφάλισης υπέρ ΠΦΥ» μεγέθους αντιστοίχου «δημοτικών τελών» τα όποια καταβάλλονται και εισπράττονται από τα καταλύματα άμα τη αφήξει σε πολλές Ευρωπαϊκές πόλεις-χωρες τουριστικούς προορισμούς.
3) Όσον αφορά δε στους ιδιώτες παρόχους ΠΦΥ ο ΙΣΧ θεώρει επιβεβλημένη την άμεση σύναψη συλλογικών συμβάσεων μεταξύ ΠΙΣ και Ιατρικών Συλλογών αφ’ενός και του Υπουργείου Υγείας και ΕΟΠΥΥ αφ’ετερου, με ισότιμη δυνατότητα συμμετοχής όλων των παρόχων χωρίς αποκλεισμούς.
Απαραίτητη βέβαια προϋπόθεση η αναμόρφωση των τιμολογήσεων ούτως ώστε αυτές να ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες (δαπάνες) λειτουργίας ειδικά του ατομικού ιδιωτικού ιατρείου και όχι στις επι χάρτου οικονομιστικες αποφάσεις περικοπών που οδήγησαν σε λειτουργική αδυναμία χιλιάδες συναδέλφους.
4)Άμεση υιοθέτηση διαγνωστικών και θεραπευτικών πρωτοκόλλων κατά τα διεθνή πρότυπα στη συνταγογραφηση πιστεύουμε ότι θα μπορούσε να οδηγήσει στην καταπολέμηση της κατευθυνόμενης συνταγογραφίας και της υπερσυνταγογραφιας με αποτέλεσμα τη σημαντική εξοικονόμηση πόρων από τον ΕΟΠΥΥ
Εδώ υποστηρίζουμε την επιβολή ετησίου πλαφόν εργαστηριακών εξετάσεων ανά ασθενή,( βεβαίως με επιστημονικά κριτήρια, από επιτροπές ειδικών επι των ασθενειών και όχι της «οικονομίας» .εννοείται με την εξαίρεση χρονίως πασχόντων και κατά κατηγορία ασθενειών) σε πραγματικό χρόνο, με την εισαγωγή σχετικής πρόβλεψης στην εφαρμογή της ΗΔΙΚΑ για την Ηλεκτρονική Συνταγογραφηση.
Η εφαρμογή αυτή κρίνεται δυσλειτουργική από χιλιάδες Ιατρούς που σπαταλούν χρόνο σε βάρος της Ιατρικής προσπαθώντας να συνταγογραφήσουν online με συνεχή προβλήματα και λογω της προχειρότητας της κατασκευής της και λογω υπερφόρτωσης του δικτύου σε ώρες αιχμής με συνεχή crashαρισματα και αργοπορία φόρτωσης.
Μια ιδέα θα ήταν η μετατροπή της εφαρμογής ώστε η συνταγογραφία και παραπεμπτικογραφία να γίνεται offline σε real time και στο τέλος του ωραρίου να γίνεται το «ανέβασμα» των εγγράφων στο Λογαριασμό του Παρόχου. Αυτό θα ήταν και σωτήριο σε αρκετές δυσπρόσιτες και απομακρυσμένες περιοχές του Νομού όπου οι Δήμοι εξαναγκάζονται να πληρώνουν ακριβές υπηρεσίες για να υπάρχει παροχή Internet για τις ανάγκες συνταγογραφίας των περιοδευόντων σε μικρά χωριά ,Ιατρών των Περιφερειακών Ιατρείων.
Στο σημείο αυτό και συνεχίζοντας με την ΠΦΥ να προσυπογράψουμε το αίτημα για άμεση στελέχωση του Πολυδυνάμου Περιφερειακού Ιατρείου του Δήμου Σφακιών καθώς και την επιτάχυνση των διαδικασιών με άμεσες ενέργειες σας για τη σύσταση του οργανισμού του Πολυδυνάμου Περιφερειακού Ιατρείου του Δήμου Πλατανιά αλλά και να ληφθούν όλες οι απαραίτητες εγκρίσεις και δανειοδοτήσεις για την κατασκευή του (σχετ.εγγρ.Αρ.πρωτ. 7291/18/3/2015 Δήμος Πλατανιά) δυο περιοχών του Νόμου μας με ιδιαίτερα γεωγραφικά χαρακτηριστικά και κατά συνέπεια ιδιαίτερες ανάγκες ΠΦΥ.
5) Άμεση στελέχωση εν όψει της ερχομένης τουριστικής περιόδου του ΕΚΑΒ Χανίων με αναδιάταξη των σταθμών του στο Νόμο σύμφωνα με τις πραγματικές ανάγκες , σε συνδυασμό με την επάνοδο των οδηγών των Νοσοκομείων και των ΚΥ στην προηγούμενο καθεστώς εργασίας τους μια και η στερούμενη λογικής μεταφορά τους στο ΕΚΑΒ δημιούργησε περισσότερα προβλήματα από όσα υποτίθετο ότι θα έλυνε.
Θεωρούμε απαραίτητο να υπενθυμίσουμε εδώ το βαρύ φόρο αίματος που πληρώνει ετησίως η χώρα μας στην άσφαλτο (με την μη τιμητική πρωτιά της σε θανατηφόρα τροχαία ) και την αναντίστοιχη ιεράρχηση διαχρονικά του ζητήματος της Οδικής Ασφάλειας σαν θέμα προστασίας της Δημόσιας Υγείας που μαλιστα αφορά σε μεγάλο βαθμό τους πιο ευάλωτους χρήστες του Οδικού Δικτύου (παιδιά, ηλικιωμένους, νέους).Θα είμαστε ιδιαίτερα ευτυχείς εάν διαπιστώσουμε εμπράκτως ότι η Οδική Ασφαλεια καθίσταται υψηλής προτεραιότητας ζήτημα Δημόσιας Υγείας από το Υπουργείο σας. Είμαστε σε θέση να προτείνουμε συγκεκριμένες λύσεις και δράσεις εάν μας ζητηθεί.
Β) Σε ότι αφορά στο Νοσοκομείο Χανίων για να μην μακρηγορούμε να υπενθυμίσουμε ότι:
1)Λειτουργεί με το 60% του προβλεπόμενου προσωπικού (νοσηλευτικού και λοιπού) με αποτέλεσμα την εξουθένωση των εργαζομένων και τη δημιουργία άκρως ανασφαλών συνθηκών νοσηλείας των ασθενών.
Είναι αυτονόητη λοιπόν η ενίσχυση του άμεσα με προσωπικό θεωρούμε δε σταγόνα στον ωκεανό την φημολογούμενη πρόσληψη μόνο 400 ατόμων για όλη την 7η ΔΥΠΕ εκ των οποίων Κύριος Οίδε πόσοι αφορούν στο Νόμο μας.
Προσυπογράφουμε την αίτηση ενίσχυσης σε άμεσες ανάγκες που σας έχει υποβληθεί από την Διοίκηση του Νοσοκομείου μας και σας τονίζουμε ότι σε ότι αφορά Χρηματοδότηση και Ενίσχυση του Γενικού Νοσοκομείου «Άγιος Γεώργιος» να ενθυμείστε ότι αναφερόμαστε πρακτικά σε ΔΥΟ νοσοκομεία μετά την απορρόφηση του Οργανισμού του «Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Χανίων» (μοναδική περίπτωση πανελλαδικά) με ξεχωριστές λειτουργίες και διακριτές υποδομές και ανάγκες σε χρήματα και προσωπικό.
2)Δαπανά ετησίως τεράστια ποσά για ενεργειακές ανάγκες (1.600.000 ευρώ) διαθέτοντας ταυτόχρονα μεγάλους σε έκταση εξωτερικούς χώρους που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν στην ανάπτυξη ΑΠΕ ικανών για ενεργειακή του αυτονόμηση και προσπορισμό ακόμα και εσόδων. Να
3) Δαπανά ετησίως δυσανάλογα πόσα σε υπηρεσίες Outsourcing (καθαρισμός ,συντήρηση ΗΜ, φύλαξη) από τα πόσα που υποτίθεται ότι εξοικονομούνται με την μη πρόσληψη του αντιστοίχου προσωπικού για τις υπηρεσίες αυτές. Ταυτόχρονα με την κατάργηση του 5ευρω στα ΕΙ το νοσοκομείο στερείται ενός εσόδου της τάξης των 25.000 ευρώ μηνιαίως ποσό που πρέπει κατά τη γνώμη μας να αναπληρωθεί στο ακέραιο.
4) Ζητούμε την αναμόρφωση του σχήματος Διοίκησης των Νοσοκομειακών Ιδρυμάτων με τη συμμέτοχη και του Ιατρικού Συλλόγου στο Διοικητικό Συμβούλιο την νομοθέτηση για την εισαγωγή σύγχρονων προτύπων διοίκησης, με ενεργό συμμέτοχη και των τοπικών κοινωνιών μέσω αιρετών εκπρόσωπων
5) Ζητούμε σαν ελάχιστο εκ μέρους σας μέτρο όχι μόνον την ηθική αναγνώριση αλλά και την υλική ικανοποίηση όλων των εργαζομένων που με προσωπικές θυσίες και αυταπάρνηση κράτησαν ζωντανό το ΕΣΥ στα χρόνια αυτά της ανθρωπιστικής κρίσης ,ενώ είδαν ταυτόχρονα τη δραματική συρρίκνωση των εισοδημάτων τους στα όρια της αναξιοπρεπούς διαβίωσης για πολλούς και της φτώχειας για αρκετούς.
Κλείνοντας να ευχαριστήσουμε για την προσοχή που θα δείξετε στην ελάχιστη αυτή συμβολή μας στο διάλογο για την αντιμετώπιση των προβλημάτων της Δημόσιας Υγείας και να σας προσκαλέσουμε να επισκεφτείτε και τη Δυτική Κρήτη σε διακριτή επίσκεψη ώστε να έχουμε μεγαλύτερη ευχέρεια να σας εκθέσουμε τις ανάγκες και τις προτάσεις μας.
Μετά τιμής για το Δ/Σ
H ΠΡΟΕΔΡΟΣ
Π. ΟΡΦΑΝΟΥΔΑΚΗ |
Ο ΑΝΤΙΠΡΟΕΔΡΟΣ
Α.ΚΡΑΣΟΥΔΑΚΗΣ |